Közösségfejlesztés játékosan

A közösségi szemlélet kialakítását már idejekorán érdemes elkezdeni. A gyermekkorban elültetett gondolatok és az általuk kialakuló mentalitás egész életében végigkíséri az embert. A gyermekeket pedig a játékokon keresztül lehet a legkönnyebben elérni. Ezt a módszert választotta a Cselekvő közösségek – aktív közösségi szerepvállalás projekt, amelynek szakemberei kifejlesztettek egy gamification alapú, online közösségi, tanulási és motivációs rendszert.

Játszani azonban életkortól függetlenül, mindenki szeret, ezért a „Cselekvő Közösségek” nevű játék a felső tagozatos korosztálytól kezdve egészen 99 éves korig mindenki számára ajánlott. A maga nemében egyedi online játék közösségeket épít a virtuális térben és remélhetően a való világban is. Célja, hogy felhívja a résztvevők figyelmét a közösségek fontosságára, szerepére, a közösségfejlesztésben rejlő lehetőségekre, valamint ösztönözze a játékost a közösségépítésre, az aktív közösségi részvételre, szerepvállalásra.

A játék indító gondolata a „Tanulj, gondolkodj, játssz okosan és építs egy olyan települést, ahol te is szívesen élnél!” jelmondat volt.

A kerettörténet szerint a játékos „Cselekvő város” lakója. A településen megüresedik egy önkormányzati épület, amit meg kell tölteni élettel. A játékos 6 pályán megy végig, amelyek a múzeumi, a könyvtári és a közművelődési területhez kapcsolódnak.  A pályák teljesítése során a résztvevőnek a város lakóval együtt kell működnie, illetve kérdéseket kell megválaszolnia és döntéseket kell hoznia. Ő határozza meg az épület funkcióját és a fejlesztésének irányát. Mindeközben szórakoztató feladatokon keresztül ismeri meg az értékközpontú, élményalapú közösségépítő lehetőségeket, illetve információt kap a közösségfejlesztés módszertanáról, jó és rossz példákról, a könyvtári, múzeumi, illetve közművelődési intézményrendszerről és az intézmények közösségi szerepeiről.

A játék az itt található oldalon érhető el.

Az online közösségi játék mellett játékkártyát és egyéb társasjátékokat is fejlesztettek a Cselekvő Közösségek projekt szakemberei. Ezek a szakmai és a lakossági rendezvényeken egyaránt hasznos szórakozási lehetőséget nyújtanak. Az óriás Tangram (logikai kirakó játék) a közösségfejlesztő szakmába enged bepillantást. A klasszikus, „Ki nevet a végén” típusú játék adaptációja pedig a nagyközönség számára készített óriástársas, amely játékos formában jeleníti meg a közösségfejlesztési ismereteket. A Fekete Péter mintájára készült Cselekvő Péter kártyajáték a három kulturális szakterület intézményeinek a kulturális közösségfejlesztésben betöltött szerepét mutatja be.