Esélyegyenlőségi módszertani útmutató

 

A módszertani útmutató igyekszik a gyakorlatban is használható tanácsokat, eszközöket, praktikát nyújtani ahhoz, hogyan érvényesítsük az esélyegyenlőség szempontját a kulturális intézmények működtetésében. Közös célunknak kell lennie, hogy a kulturális értékteremtésben mindenki lehetőséget kapjon a részvételre. Legyünk biztosak abban is, hogy mindenkiben van olyan érték, tudás, tehetség, amely közérdeklődésre tarthat számot, és érdemes a szélesebb közösséggel is megismertetni. Azonban ezt távolról sem hiszi el magáról mindenki. Ha azonban olyan folyamatokat, programokat, helyzeteket generálunk, melyek során a résztvevők biztonságban érzik magukat, és meg merik mutatni valódi énjüket, vagy lehetőséget adunk arra, hogy használhassák tudásukat, fantáziájukat, kézügyességüket vagy szervezési képességüket, akkor meglátjuk valódi tehetségüket. Ez a közösség önismeretét és kohézióját erősíti azáltal, hogy oldja – szűkebb vagy tágabb – települési környezetünk sztereotípiáit és előítéleteit.  Ezen folyamatok elindításához ad támpontokat ez az útmutató.    

 

csk_utmutato_eselyegyenloseg_20170331

 

Az útmutató átdolgozott, nyomtatásban megjelent változata – Esélyegyenlőségi módszertani útmutató kulturális intézményeknek – letölthető innen.

 

A hazai jó gyakorlatokat bemutató útmutató mellett a megjelent Esélyegyenlőségi kalendárium – Kulturális intézmények esélyegyenlőségi jó gyakorlatai a világban című kötet nemzetközi jó gyakorlatokat ismertet a három kulturális szakterületről. Célcsoport-specifikus példák összegyűjtése volt a vezérfonalunk, olyan hátrányos helyzetű csoportoké, amelyek hazánkban is megtalálhatók. Az egyes közművelődési, könyvtári és muzeális intézmények a gyakorlatban is rendszeresen adaptálnak ötleteket, témákat, módszereket egymástól. Emiatt is  javasoljuk mindhárom szakterület jó gyakorlatainak megismerését.
Kötetünk kalendárium formátuma utal mind a népi kalendáriumra, mind pedig a közösségfejlesztés módszerei között használt települési kalendáriumra is.
A jó gyakorlatok nem csupán a hátrányos helyzetűek hozzáférésének megkönnyítéséről szólnak, hanem részvételük és bevonásuk lehetőségeiről, sőt, – az intézményi oldalt tekintve – néha szervezeti átalakításról is.
Gyűjteményünket ajánljuk nem csupán a három szakterület kulturális szakemberei számára, hanem azoknak is, akik szakmájukban
vagy közösségükben emberekkel foglalkoznak.

A kalendárium online változata elérhető itt.